Garanti for kvalitet, sikkerhed og komfort

 Hvilken trailer skal jeg vælge? 

Trailerguiden

 

Markedet for trailere kan være stort og forvirrende. Og det kan være svært at finde rundt i.

Her får du hjælp til at vælge størrelse, opbygning, tilbehør og andet, der passer til dine ønsker. 

Du kan naturligvis, også læse mere om hvorfor du skal vælge en Variant trailer.

Formål

Hvad skal traileren bruges til? Fritid, erhverv, som håndværker, entreprenør eller lignende. Eller er er dit behov, en special trailer til bil, båd eller andet.

Vægt

Du bør starte med at tjekke registreringsattesten på bilen, for at finde maksimal koblingvægt for køretøjer uden bremser. I Danmark må du altid køre med en 750 kg trailer, så længde koblingsvægten ikke overskrides. Det vil sige, at hvis koblingvægten er på 600 kg, må du gerne køre med en trailer, med 750 kg totalvægt. så længe du ikke fylder mere i, end op til samlet 600 kg. 

Langt de fleste mindre trailere på det danske marked er registreret til en maksimal totalvægt på 500 kg., alle Variants trailere er faktisk bygget til en samlet totalvægt på 750 kg.

Hvorfor så kun vælge 500 kg?
Det skyldes primært at der er vægtafgifter på traileren, når den bliver større end 500 kg. Men det er et relativt lille årligt beløb. Vores erfaring er dog at, en del fortryder at de valgte at få registreret traileren med 500 kg begrænsning.
En tommelfingerregl siger, at 1 skovlfuld sand vejer ca 10 kg. Så inklusiv trailerens egen vægt kan du laste ca 35 skovlfulde sand, 35 pakker træbriketter, eller 18-20 fliser på 40x40cm, før du rammer totalvægten på 500 kg.

Det kan i øvrigt være meget dyrt at lade sig friste til, at fragte en tungere last end trailerens godkendte totalvægt. Politiet udskriver store bøder, klip i kørekortet og i værste fald inddragelse. Hertil kommer en bøde til SKAT for manglende vægtafgift – alt i alt en rigtig dårlig idé.

Ved størrer trailere, kan det ud over hvad bilen må trække, også afhænge af hvem der skal køre, og førerens kørekort.

1 eller 2-akslet
En trailer med en aksel (ét hjul på hver side), er lettere at manøvre rundt med under lastning, end en boogie-trailer(som har 2 aksler/2 hjul på hver side). Boogie traileren er mere stabil under lastning, samt ved kørsel.
Stabiliteten ved kørsel, kan dog først mærkes når man nærmer sig en totalvægt omkring 750 kg. 
Overvej derfor om du tit skal køre med tungt gods, eller ønsker mere stabilitet når traileren lastes. I det tilfælde vil en boogie trailer være at foretrække.
Skal du op i en større erhvervstrailer, autotrailer eller lignende kan der også være 3 aksler.

Størrelse på traileren

Hvad skal du primært transportere? Hvor skal traileren stå, når den ikke bruges?

Det altid rart med så stort ladmål som muligt. Det giver flere anvendelsesmuligheder. Køber du ofte byggematerialer, er et langt ladmål, en god ide.
Byggeplader er ofte op til 120 cm i bredden, dermed vil et indvendigt ladmål på mindst 125 være at foretrække.

Er der begrænset plads, hvor den skal stå. Og skal der primært køres med haveaffald og lignende, kan du tilkøbe ekstra sider, netsider eller presenning, for at få den optimale udnyttelse af traileren.

Skal du kun bruge traileren til ekstra baggage på ferien, så kan du ofte nøjes med en mindre trailer.

Har man prøvet at bakke med en trailer. Kan det være en udfordring for nogen. En lille trailer, er sværere at bakke med, end en lang. Det skyldes vægtstangs princippet, men også fordi den lange, eller brede trailer, er nemmere at se i sidespejlene.

En lille trailer er typisk omkring 1,4 meter lang på ladet og en normal trailer er omkring 2 meter lang, en trailer på 2,5+ meter er en lang trailer.

Bremser

De mindste trailere er oftest uden bremser. 

Bemærk, at der i bilens registreringsattest er angivet vægtgrænser for kørsel med trailer med og uden bremser. Har traileren bremser, bør du jævnligt afprøve dem. Kravet til serviceeftersyn er noget større end for trailere uden bremser.

Hvis du vælger en trailer med bremser, må du typisk køre med en højere vægt. Dette betyder, at du har mulighed for at fragte mere gods på én gang, så overvej dit behov. Hvis du bruger din trailer, som de fleste med en fritidstrailer gør, har du ikke behov for en trailer med bremser, og pengene er bedre brugt på ekstra tilbehør. Hvis du derimod ofte fragter tungere gods, er pengene for en bremset trailer ofte godt givet ud.

El-system

El-systemet er standardiseret med 12-volt pærer 13 polet stik. De fleste biler leveres ligeledes med 13-polet stik. Har du en ældre bil, eller fået den leveret med 7 polet stik, må du montere en 7/13-adaptor mellem trailer og bil.

Mange trailere kan også leveres LED lys. Udover at det ser flot ud, så skal pærene ikke udskiftes i LED lygterne. En traditionel pære holder typisk op til ca 2.000 timer, hvorimod en LED er oppe på ca 60.000 timer. Derudover påvirkes en traditionel pære i en trailer mere end dem i bilen. Små ryk ved igangsætning og nedbremsning, ujævnheder i vejen m.v. er ikke optimalt for en glødepære. Her er LED langt mere modstandsdygtig.

Hjulstørrelse

Almindeligvis er trailere forsynet med hjul på 13-tommer hjul. Men alt efter model kan de leveres med 10-14 tommer.

Forskellen er, at trailerne med de små hjul har en lavere læssehøjde. De store bedre køreegenskaber. Dog kan det kombineres med støddæmpere, så du stadig får en rolig kørsel.

En højtbygget trailer (hvor hjulene er placeret under ladet), giver et større lad, kombineret med mindre hjul, får du en lavere og typisk mere behagelig læssehøjde.

Næsehjul

Næsehjulet monteres forrest på traileren og gør det nemmere at manøvrere traileren når den ikke er koblet på bilen. Det er også betydeligt nemmere at montere trailen på bilen, da du ikke skal løfte en fyldt trailer.

Tilgængelighed

Nogle trailere har den fordel, at ikke kun bagsmækken kan åbnes. Her kan sidderne også åbnes helt, så læsning af traileren bliver nemmere. Hos Variant har vi trailere til fritdsbrug hvor alle 4 sider kan åbnes, men det er mest brugt på trailerne til håndværkere og lignende.

Udstyr

Der findes meget forskelliget udstyr til din nye trailer, der kan forøge brugsværdien meget. Ikke alle trailere, har samme udstyrs muligheder. Men du får de generelle fordele ved diverse udstyr her.

Typisk udstyr til fritidstrailere

Høje sider
Høje sider er praktiske, hvis du fx skal fragte meget haveaffald eller brænde. Skal du mest køre med byggematerialer, så er det sjældent nødvendigt. De kan nemt afmonteres, hvis de er i vejen for det næste der skal fragtes.

Trailernet
Sikre dit gods så det bliver på traileren når du kører. Især med let gods som haveaffald, som nemt flyver af og kan genre andre trafikanter.

Presenning
En presenning er altid en rigtig god idé, da det holder ikke bare holder gods tørt, men også forlænger levetiden på din trailer, især bunden, hvis den er lavet af finér, hvor regn, våde blade med videre, vil forsøge at forkorte levetiden på denne.
 Du kan også få presseninger der er speceilt beregnet til netgitter, så får du en stor og rummelig trailer, med mange muligheder.

Presenningsbøjler
Pressenningsbøjler hæver presseningen på midten, så regnvand ikke samler sig på midten og tynger den ned. Der anbefales en preseningsbøjle for hver ca 80 cm. Så er traileren mere end 160 cm lang anbefaldes der flere bøjler.

Netgitter/Pladegitter
Netgitter er praktisk til hækaffald og andet der fylder meget, men ikke er så tungt. De kan nemt afmonteres, hvis de er i vejen for det næste der skal fragtes.

Trailerlås
En trailerlås er en god sikkerhed, så traileren ikke umiddelbart kan hægtes på en bil og stjæles.

Du skal overveje om du virkelig har brug for ekstraudstyret, da det kan være irriterende at have ubrugt udstyr i garagen, så hellere brugere pengene på en større trailer.

Når du kigger på en trailer, kan du under konfiguration, se hvilket tilbehør, du kan få til din nye trailer.

Typisk udstyr til erhvervstrailere

Frontstativ
Med et frontstativ, bliver der nemt og sikkert, at transportere lange emner som rør og brædder.

Køreramper
Skal du indimellem have maskiner, og lignende med på en opgave, så er køreramperne helt undværlige. I nogle trailermodeller, tilbydes der ovenikøbet rampeskuffer, som er et rum under trailerens lad, hvor ramperne kan opbevares.

Støtteben
Fordelen ved at have støtteben på traileren, er at forhindre den i at tippe ved pålæsning, når den ikke er koblet på bilen. Dette gælder både store og små trailere

Værktøjskasse
Få en fast plads, til de ting du ofte bruger med traileren. Her er god plads til surringsbånd, værktøj og lignende.
Alt efter mulighed på traileren, kan de monteres i fronten, eller under ladet.

Støddæmpere
Få monteret støddæmpere på traileren, og få en mere rolig kørsel. Deruodver giver det også bedre bremseegenskaber. Ønsker du Tempo-100 godkendelse på traileren, skal der være støddæmpere monteret.

Hjulkiler
Er super rare at have når der parkeres på ujævne steder, især hvis du parkere i længere tid, hvor bremsen kan risikere at sætte sig.